#recenzija · Znanje

Bal luđakinja – Victoria Mas

Znanje

Zamislite da živite u Parizu, da je kraj 19. stoljeća. Nalazite se u gradu kojeg je doktor Charcot zatrovao teorijama i javnim hipnotiziranjem žena koje su proglašene luđakinjama. Takve žene zatvorene su u ustanovu, a doktorov poseban, mali eksperiment je ”bal luđakinja”. Dan kada pacijentice preruši u kolombine, ciganke, mušketire i saziva one s najviših položaja iz Pariza na predstavu. Ljudi su pohlepni, očarani, uživaju gledati te djevojke, žene kako slave svoje ludilo.

A sada zamislite da dobar dio tih žena nije svojevoljno tamo. Obitelj ih se odrekla, predala ih je u ruke doktorima zbog toga što su silovane, zlostavljane, povučene, žalosne zbog gubitka djeteta ili pak arogantne prema svojim muževima. Ima tu i žena koje su počinile zločin iz samoobrane ili nemoći, pokušaja bijega… No, sve su gledane kao luđakinje, bolesnice, nestabilne. Sve su zatvorene. Svima je oduzeto pravo glasa.

Genevieve je glavna bolničarka i na određeni način spas tim djevojkama. Svaka želi s njom na pregled, svaka u bolu zaziva njeno ime. No, ona je također odana doktoru Charcotu. Nakon obiteljske tragedije, smrti sestre, nema nekog privatnog života. I sve svoje ulaže u rad u toj ustanovi, predala se znanosti. Trenutak u kojem se ljuljaju sva njezina uvjerenja je onaj kada upozna Eugenie. Djevojku koja nema još ni dvadeset, dolazi iz dobre obitelji i uistinu izgleda normalno, zdravo. Čisto, uredno i pametno. Ali Eugenie ima tajnu, možda goru nego sve žene iz ustanove… Ona vidi duhove. Čita knjige o tome, obuzima ju trenutak kada se duh pojavi i prenosi poruke. Genevieve ne može vjerovati i misli da je to sve laž, manipulacija. Dok joj ta mlada žena ne dokaže da je upoznala njezinu mlađu, pokojnu sestru Blandine.

Tada se među njima stvara povezanost. Dogovor, predaja. Poruke od sestre u zamjenu za pomoć prilikom bijega. Hoće li to uspjeti? Koliku šansu imaju dvije žene u tom okruženju muškaraca koji na žene gledaju samo kao na predmete?

Bal luđakinja krije brojne, skrivene poruke, patnju i traume. Savršeni je to prikaz položaja žena nekada, a mala i poveznica s onim kako se žene tretiraju i dan danas u pojedinim mjestima. Autorica je ovo koja je odlučila obraditi nekoliko tema bez pretjeranih opisa, razvlačenja. Dobili smo likove, upoznali smo snažne karaktere, teške priče, uvidjeli koliko je društvo zaostalo i kruto. Koliko nam kronično nedostaje osjećaja, simpatije i razumijevanja prema drugima… Tuđu bol gledamo kao ludilo. Ispoljavanje straha i bijeg od lošeg se kažnjava. Ne pružamo ruku i toplu riječ nego osudu. U ovoj knjizi obitelj se odrekne žene bez da trepne. I to boli. Ali budi i poriv za borbom, vrištanjem.

U svijetu oluja, borbe, moramo jedni drugima biti oslonac. Žena ženi pruža ruku, a ne podmeće nogu. Zašto? Zato što će i vas dočekati noga iza ugla jednoga dana i postat’ ćete bolno svjesni koliko ste pogriješili u osudama, kritikama, guranju žena od sebe. Žene treba prigrliti, razumjeti. Ovo je knjiga koja govori o tome. Iako je teško počela i događaji su mučni, Genevieve i Eugenie su jedna drugoj pomogle. Kako točno, ne želim vam reći jer trebate pročitati knjigu.

Stiže i filmska adaptacija i vjerujem da će biti pravi hit.

Moram dodati da se meni toliko svidjela priča i odmah nakon kraja sam poželjela još. Želim čuti još o ovim likovima. Želim još nekakav znak borbe, prkosa pravilima tog društva! Ove žene to stvarno zaslužuju! Nadam se da će nam film donijeti još neke detalje jer ovo stvarno intrigira.

Imate moje preporuke. Bal luđakinja čita se brzo, ali ne zaboravlja nikada. 😉

Hvala na čitanju recenzije!

S francuskoga preveo: Mate Maras